keyboard_arrow_up
De geuren van modehuis Chanel
 21 juli 2014 2 min. leestijd
video_library
Chanel N°5 is nog steeds één van de meest verkochte parfums ter wereld. Dit komt mede door Marilyn Monroe, die beweerde dat Chanel N°5 het enige was dat ze 's nachts in bed droeg.

Chanel N°5

Deze klassieker werd aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw in opdracht van Gabrielle (Coco) Chanel gecreëerd door laborant Ernest Beaux. De opdracht was om vrouwen niet naar bloemen, maar naar een vrouw te laten ruiken. Beaux ontwikkelde op basis van deze opdracht een hele reeks parfums. Hieruit koos Coco zonder aarzelen het vijfde geurstaal en vandaar de naam N°5.

De geur

Chanel N°5 heeft onder andere geurnoten van:
  • Topnoten: aldehyden, oranjebloesem
  • Hartnoten: jasmijn en roos uit Grasse, ylang ylang
  • Basisnoten: sandelhout, vetiver, muskus en vanille

Verschijningsvormen

De parfum Chanel N°5 kun je in de volgende uitvoeringen verkrijgen:
  • Parfum: 20%-40% geurbestanddelen
  • Eau de parfum: 10-20% geurbestanddelen
  • Eau de toilette: 5-10% geurbestanddelen

De verpakking

De verpakking bestaat uit een eenvoudige, vierkante flacon met een rechthoekige afsluiter die dezelfde verhoudingen zou hebben als de Place Vendôme in Parijs, waaraan het Hôtel Ritz gelegen is alwaar Coco Chanel woonde en in 1971 overleed.

De onderneming achter het merk

Hoewel de oorsprong van Chanel in de mode ligt, is het tegenwoordig toch zo dat het parfum eigenaar is van het modehuis en niet andersom. Dit heeft een lange geschiedenis die begon in 1924. Destijds was Chanel N°5 in Parijs een groot succes, maar om de groei aan te kunnen werd Gabrielle (Coco) Chanel door Théophile Bader (oprichter Galeries Lafayette) in contact gebracht met de gebroeders Pierre en Paul Wertheimer. Samen richten ze 'Société de Parfums Chanel' op. Hierin hadden de broers Wertheimer 70%, Théophile Bader 20% en Coco Chanel 10% van de aandelen. De onderneming neemt vanaf dat moment de productie en verkoop van de Chanel parfums voor haar rekening. Coco Chanel richt haar aandacht weer op de couture.
In de oorlog wijkt de familie Wertheimer uit naar de Verenigde Staten en richt daar Chanel Inc. op. De productie en verkoop in Europa gaat ook tijdens de oorlog door en na de oorlog worden beide ondernemingen weer samengevoegd. In 1953 hervat Coco Chanel weer het ontwerpen van haute couture, nadat ze hiermee aan het begin van de oorlog was gestopt. Deze hernieuwde start werd volledig gefinancierd door Pierre Wertheimer. Inmiddels was Pierre ook de enige aandeelhouder van Chanel S.A.. Hij had de aandelen van Bader overgenomen en de 10% aandelen had Coco Chanel ingeruild een uitkering van 2% van de totale omzet van Chanel plus alle kosten van Chanels levensonderhoud.
Tot op de dag van vandaag is Chanel in handen van de familie Wertheimer.

De Amerikaanse cultuurhistoricus Tilar Mazzeo schreef een biografie over het parfum met haar boek Het geheim van Chanel N°5.
  • 1968-1985

    Catherine Deneuve
  • 1986-1997

    Carole Bouquet
  • 1998-2003

    Estella Warren
  • 2004-2009

    Nicole Kidman
  • 2009-2011

    Audrey Tautou
  • 2012-2013

    Brad Pitt
  • 2013

    Marilyn Monroe
  • 2014-2015

    Gisele Bundchen
  • 2016-

    Lily-Rose Depp

Van N°5 Eau Premiere naar N°5 L'EAU

Eind 2008, vond Chanel's Jacques 'de neus' Polge Chanel N°5 opnieuw uit. Eau Première heeft de geur die N°5 zou hebben als deze in de 21ste eeuw zou zijn ontworpen. Eau Première bevat alle originele ingrediënten, zoals jasmijnbloesem, neroli (oranjebloesem), sandelhout, meiroos, ylang ylang en bourbon vetiver en vanille. Dit alles echter resulterend in een beduidend lichtere versie die desondanks volledig het mysterie van de originele compositie behoudt. In 2013 werd bekend dat Oliver Polge zijn vader zou opvolgen als parfumeur van Chanel. En in deze rol heeft hij net als zijn vader een modernere versie van N°5 gemaakt. Ditmaal draagt het parfum simpelweg de naam L'EAU. Het is een lichtere en frissere versie van het origineel en zelfs lichter dan Eau Premiere. Daarmee blijft deze geur in de schaduw staan van het origineel, maar heeft Chanel wel een alternatief waarmee ze de jeugd meer kunnen aanspreken.

Allure Homme

In 1999 kwam Allure Homme op de markt. Deze door Jacques Polge ontwikkelde geur bestaat uit de volgende vier basis akkoorden:
  • Frisheid: Manderijn en Korianderzaad dominerend onmiddellijk met een bijzonder scherpe, groene en verkwikkende aanwezigheid van geweldige reukintensiteit.
  • Het Houtachtige accoord wordt scherp en droog waargenomen door Cederhout uit het Atlasgebergte, harmoniserend met Vetiver.
  • Het Gekruide accoord openbaart zich als explosief peperig met een viriele zonneschittering die in een hevige, alles overheersende vlam uitbarst.
  • Het Sensuele accoord komt onverbiddelijk van de tonkaboon en Labdanum en creëert een intieme atmosfeer van schaduwen en raadsel.
Van Allure Homme zijn de volgende producten verkrijgbaar:
  • After Shave

  • Eau de Toilette

  • Deodorant

    Deze deodorant verschaft je een heerlijke geur, maar beschermt niet tegen het daadwerkelijke transpireren. Wil je hier iets aan doen, dan zou je het geurloze Syneo 5 kunnen overwegen. Hiermee worden doorgaans goede resultaten bereikt en het houdt je tot 5 dagen "droog".

Meer de diepte in over parfum

In 2011 zond BBC Four de documentaire 'Perfume, Something Old, Something New' van Ian Denyer uit. Deze documentaire geeft een inkijkje in de wereld van parfum. In de eerste aflevering wordt de mensen van Guerlain gevolgd die een nieuw parfum voor Tommy Hillfinger gaan produceren.
Dit artikel verscheen voor het eerst -14 uur geleden en heeft 5 jaar geleden een grote inhoudelijke update gehad.
1 jaar geleden zijn er nog een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Hierbij valt te denken aan het herstellen van hyperlinks, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden of taalfouten.