keyboard_arrow_up
Timemanagement
  5 december 2012 3 min. leestijd
De wereld wordt geregeerd door targets, en hoe harder u werkt, hoe sneller u die targets haalt, toch? Fout!
Met minder werken bereikt u meer. Even tijd voor een zen-momentje met een aantal tips om productiever te worden.
  • Doe minder

    Het is frustrerend om te horen, maar waarschijnlijk spendeer je te veel tijd aan werk dat geen prioriteit heeft en je te weinig oplevert. Focus je vooral op kerntaken en zorg ervoor dat die goed afgehandeld worden. Daarmee gaat je per dag minder taken afvinken, maar wel effectiever werken.
  • Doe rustig aan

    Ook de hele dag aan het rennen? Afspraak in, afspraak uit en tussendoor te weinig tijd nemen voor een boterham met een glas melk? Dan maakt je dezelfde fout als velen onder ons. Gas terugnemen loont. Minder hard lopen, minder hard rijden, minder hard werken. Daardoor doe je wt je doet intenser en met meer beleving en dat ziet je terug in je resultaten.
  • Stel jezelf doelen

    Waar gaat het echt om in jouw leven. Wat wil je echt bereiken. Wanneer je weet waar je naar toe wilt, kun je vanaf vandaag al productiever zijn. Doelen geven namelijk focus. Zet in gedachten een pad met mijlpalen uit, die je moet behalen om het einddoel te bereiken. Zet vanaf vandaag koers naar de eerste mijlpaal.
  • Doe waar je goed in bent

    Weet waarin je goed bent en beperk je taken tot die zaken. Laat alle andere dingen aan anderen over. Zeg dus niet "Ja" op alle vragen, maar vraag je af of jij de meest aangewezen persoon bent om die taak uit te voeren. Is dat niet zo, laat de taak dan aan je voorbij gaan en zeg dus "Nee".
  • Denk in taken

    Werk met taken (in Outlook bijvoorbeeld) en maak van alle opdrachten die je krijgt (per telefoon, mondeling of per e-mail) een taak. Hierdoor houdt je overzicht van wat je nog moet doen. Bij e-mails is dat eenvoudig door deze te voorzien van een vlaggetje.
  • Kies drie dingen per dag

    Begin de ochtend met door je lijst met taken te kijken en kies er drie uit die je die dag gaat en kunt uitvoeren. Vervolgens ga je dat ook doen! Houdt er daarbij rekening mee dat je doorgaans in de ochtend meer werk kunt verzetten dan in de middag. De ochtend duurt meestal langer en in de middag ontstaat er mogelijk tijdsdruk en dat werkt gewoon niet prettig.
  • Cluster kleine taken

    Ruim n uur per dag in om taken af te werken die maar een paar minuten vergen. Denk hier bijvoorbeeld aan het beantwoorden van e-mails. Dit voorkomt dat je heel de dag bezig blijft met kleine dingen en daardoor niet meer toekomt aan je drie "grote" taken voor die dag. Ben je met een taak bezig, laat je dan niet verleiden om even iets anders te gaan doen. Focus, focus, focus!
  • Zeg zoveel mogelijk vergaderingen af

    Vraag je elke keer weer af wat jouw toegevoegde waarde is om bij een vergadering te zitten. Kun je die niet binnen 1 seconden bedenken: zeg dan de vergadering af. Alternatieven zijn korte tweegesprekken van 5 tot 10 minuten per onderwerp. Daar bereik je meestal veel meer mee. Informeer mensen via e-mail en misbruik daar een vergadering niet voor.
Bron: Lifehack.org
Dit artikel verscheen voor het eerst 7 jaar geleden.
10 maanden geleden zijn er nog een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Hierbij valt te denken aan het herstellen van hyperlinks, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden of taalfouten.