keyboard_arrow_up
De kunst om van geluiden muziek te maken
  2 april 2014 3 min. leestijd
video_library
In de tijd dat het digitaal opnemen en bewerken van geluid nog in de kinderschoenen staat, ontgint The Art of Noise dit terrein met haar experimentele muziek.
The Art of Noise is een Britse avantgarde popgroep, in 1983 opgericht door producer Trevor Horn en muziekjournalist Paul Morley. Naast Horn en Morley bestaat de in eerste instantie uit de sessie- en studiomusici Anne Dudley, J.J. Jeczalik en Gary Langan. De band maakte op innovatieve wijze gebruik van elektronica en computers in de popmuziek en in het bijzonder de kunst van het samplen waarbij ze o.a. gebruiken van de Fairlight cmi emulator. Ze hadden goed geluisterd naar Kraftwerk, die op dit gebied succesvol pionierden, maar hun muziek maakte meer gebruik van meer natuurlijke geluiden uit de omgeving, behalve gitaren en synthesizers bijvoorbeeld ook voetstappen en autoclaxons. The Art of Noise wordt ingedeeld als new wave, avant-garde en synthpop, met later wat meer invloeden uit de house. Daarnaast halen ze inspiratie uit hip-hop, rock, jazz, R&B, pop en gewone dagelijkse geluiden.
De naam van de groep refereert aan een essay van de futurist Luigi Russolo, The Art of Noises uit 1913.

Albums

  • Into Battle with the Art of Noise (1983)

    De eerste EP van de groep dat uitgegeven werd onder het label ZTT van Trevor Horne.
  • Who's Afraid of the Art of Noise? (1984)

    Een jaar na de EP "Into Battle with the Art of Noise" volgt de eerste LP met daarop de hitsingle "Close (To the Edit)".
  • In Visible Silence (1986)

    Het tweede album bevat de hitsingles "Legs", "Peter Gunn" en de originele versie van "Paranoimia" zonder de stem van Max Headroom (Matt Frewer) die wel op de singleversie te horen is.
  • In No Sense? Nonsense! (1987)

    Op dit derde album wordt er meer geŽxperimenteerd met geluid van volledige orkesten en koren. Hierdoor ontstaat een rijk pallet aan muziek/geluid. Op het album staat ook de hitsingle "Dagnet" waarvan de muziek ook gebruikt in de gelijknamige film uit 1987.
    In 1988 wordt "The Best of the Art of Noise" uitgebracht en hierop staat de door Tom Jones ingezongen versie van het door Prince geschreven "Kiss".
  • Below the Waste (1989)

    Op het vierde album wordt geŽxperimenteerd met wereldmuziek.
  • The Seduction of Claude Debussy (1999)

    Nadat de band 9 jaar uit elkaar is, komen Trevor Horne, Ann Dudley en Paul Morley weer bij elkaar en maken een album rondom de componist Claude Debussy.

Trevor Horne

De carriŤre van Trevor Horn (1949) neemt een vlucht met het succes van The Buggles. De groep werd in 1979 bekend met de hit Video Killed the Radio Star, die in 1981 als allereerste videoclip werd vertoond op muziekzender MTV.
Horn voegde zich in 1980 korte tijd bij de rockgroep Yes en richtte in 1983 The Art of Noise op. Zijn meest recente band is The Producers uit 2006.
Sinds 1981 is Horn als producent actief. Hij produceerde het succesvolle album The Lexicon of Love van de band ABC, dat in 1982 verscheen. Grotere commerciŽle successen dienden zich aan in 1984. Voor de band Frankie Goes to Hollywood produceerde Horn grote hits als Relax en Two Tribes. Ook de single Do They Know It's Christmas van Band Aid is door Horn geproduceerd. Een keur aan artiesten heeft sindsdien gebruikgemaakt van Horn als producent: Cher, Grace Jones, Seal, Propaganda, Tina Turner, Lisa Stansfield, Tom Jones, Paul McCartney, Pet Shop Boys, Simple Minds en Mike Oldfield.
In november 2004 heeft in de Wembley Arena het concert Produced by Trevor Horne plaats ten behoeve van het Prince's Trust, waarbij het werk van Trevor Horn als muziekproducent centraal staat. Verschillende artiesten met wie Horn samenwerkte, treden op met nummers die Horn produceerde. Zijn meest recente werk als producent zijn o.a. het album Fundamental van de Pet Shop Boys.
Horn is ook als songwriter actief. Hij droeg onder meer bij aan het nummer Baby Blue van Dusty Springfield uit 1979, Owner of a Lonely Heart van Yes uit 1983, Buffalo Gals van Malcolm McLaren en Slave to the Rhythm van Grace Jones uit 1985. Horn bezit een groot aandeel in het platenlabel Zang Tuum Tumb (ZTT) Records.
Dit artikel verscheen voor het eerst 5 jaar geleden.