keyboard_arrow_up
Senna en zijn jaren bij McLaren
 28 december 2018 18 min. leestijd
video_library
Op zondag 1 mei 1994 verongelukt Ayrton Senna da Silva tijdens zijn derde race bij Williams-Renault. In de jaren daaraan voorafgaand beleeft hij zijn grootste successen bij het team van McLaren.
Formula1.com

Honda en Williams uit elkaar

Senna the movie Ayrton Senna zit pas een jaar bij het team van Toleman wanneer hij abrupt overstapt naar Lotus-Renault. Daar hoop hij op betere resultaten, maar een kampioenschap blijkt te hoog gegrepen. In de seizoenen 1985, 1986 en 1987 behaalt hij in elk seizoen maar twee overwinningen. De dominantie van Williams-Honda is (met name in 1986 en 1987) gewoon te groot. De mensen van Honda zien echter het talent van Senna en willen graag dat hij in een auto met Honda-motor gaat rijden. Wanneer Renault zich terugtrekt uit de Formule 1 moet Lotus op zoek moet naar een nieuwe motorenleverancier voor 1987. Honda wil wel gaan leveren, mits Lotus de door Honda naar voren geschoven Satoru Nakajima aannemen als tweede rijder van het team.

Tegelijkertijd beginnen er scheuren te ontstaan in de relatie tussen Honda en Williams. Honda is er veel aan gelegen om de titel voor zowel de coureur als de constructeur veilig te stellen. Daarom wil Honda dat Frank Williams Nelson Piquet benoemt als eerste rijder. Maar Frank Williams laat zich niet de les lezen en er komen geen stalorders. Mede daarom besluit Honda in 1988 over te stappen van Williams naar McLaren. Een andere reden is Senna. Hij heeft inmiddels een sterke band opgebouwd met de mensen van Honda en zowel Senna als Honda denkt dat de combinatie Senna, Honda en McLaren de meeste kans geeft op de titel.
Ayrton Senna (l) en Ron Dennis (r) (foto: McLaren)

Marlboro grijpt in

Ron Dennis is al enkele jaren actief als monteur wanneer hij in 1971 samen met collega Neil Trundle het Formule 2-team Rondel begint. In die tijd leert Ron Dennis de AustraliŽr John Hogan kennen. John is de broer van de acteur Paul Hogan (Crocodile Dundee) en werkt voor Rondel als marketing manager. In 1975 maakt Hogan de overstap naar Philip Morris (Marlboro), waar hij hij verantwoordelijk wordt voor de sponsoring. Vanuit die rol helpt hij Ron Dennis bij het starten van het Formule 2-team "Project Four". In de Formule 1 is Philip Morris sponsor van Ferrari en McLaren en met McLaren gaat aan het einde van de jaren zeventig niet zo goed. Philip Morris vindt dat hier verandering in moet komen en om het tij te keren regelt John Hogan dat Project Four in 1980 fuseert met McLaren. Hiermee krijgt Ron Dennis de touwtjes bij McLaren in handen.

Onder leiding van Ron Dennis komt McLaren In 1981 aan de start met de MP4/1. Een revolutionaire auto, ontworpen door John Barnard. Zo is het bijvoorbeeld de eerste auto met een chassis van koolstofvezel. De naam MP4/1 staat voor Marlboro Project Four met daarachter een volgnummer. De Saudische zakenman Mansour Ojjeh levert de motoren. Dit zijn door Porsche gebouwde motoren, welke onder de naam Techniques d'Avant Garde (TAG) worden geleverd.

De combinatie McLaren en TAG blijkt uiteindelijk erg succesvol en het team wint met Alain Prost in 1984 en 1985 de titel voor zowel de coureurs als voor constructeurs. In 1986 en 1987 moet men de constructeurstitel echter overlaten aan Williams-Honda. De coureurstitel gaat in 1986 nog wel naar Alain Prost, maar dit komt voornamelijk omdat Nigel Mansell en Nelson Piquet bij Williams elkaar de titel niet gunnen. Ron Dennis maakt optimaal gebruik van deze spanningen bij Williams en weet zo Honda te contracteren voor 1988.

Alain Prost maakt een fout

Na een paar jaar bij Renault keert Alain Prost in het seizoen van 1984 terug bij McLaren waar Ron Dennis inmiddels de leiding heeft. In 1984 wordt Prost nog tweede, achter zijn teamgenoot Niki Lauda, maar in 1985 en 1986 wordt Prost kampioen. Wanneer McLaren in 1987 Williams voor moet laten gaan zet dit Prost aan het denken. Hij stelt daarop Ron Dennis voor om naast Honda ook Senna binnen te halen. In een interview met Motor Sport in 1998 zegt Prost hier het volgende over:
"Toen ik met Ron (Dennis red.) naar Japan reisde, om kennis te maken met de mensen van Honda, zei ik dat Ron Ayrton moest nemen omdat hij talentvoller was. Voor mij kwam het team op eerste plaats. Wanneer ik terug kon gaan naar het begin van mijn racecarriŤre dan zou ik het zeker anders doen. Ik zou me vooral concentreren op mijzelf en mijn baan.
Sterker nog, ik zou nee hebben gezegd tegen het idee om Ayrton naar McLaren te halen. Normaliter heb ik nooit spijt van de beslissingen die ik neem, maar vanuit mijzelf gezien heb ik in dit geval zeker een fout gemaakt!"
Prost tijdens de GP van BelgiŽ in 2018 (foto: CVR Magazine)

De legendarische MP4/4

De McLaren MP4/4 (foto: McLaren)
Veel teams besluiten al in 1988 met een atmosferische auto te rijden omdat turbo-motoren vanaf 1989 verboden worden. Steve Nicols, de nieuwe ontwerper bij McLaren, besluit echter om nog een jaar met de turbo's te blijven rijden. Nadeel is wel dat de maximale turbodruk moet worden teruggebracht van 4 naar 2,5 bar. Daarnaast mag een een auto met turbo maar 150 liter brandstof meenemen en dat is 65 liter minder dan de auto's zonder turbo.
Dit brengt Nicols ertoe om het ontwerp van de McLaren MP4/4 te baseren op de Brabham BT55 van Gordon Murray. Deze wagen kenmerkt zich door een laag, slank en daarmee efficiŽnt ontwerp. De voorkant is bijvoorbeeld 30% lager dan gebruikelijk. Daardoor stroomt er meer lucht over de achterspoiler en ontstaat er meer downforce. Dit ontwerp heeft als consequentie dat de coureur meer moet gaan liggen in de wagen en ook dit verlaagt het zwaartepunt.
Honda V6 (links) en BMW M12 (rechts) (foto's: Wikipedia)
Door het lage ontwerp ligt de motor en versnellingsbak dichter bij de grond en dit komt de wegligging ten goede. In de Brabham, met de forse motor met vier cilinders van BMW, zorgde dit nog voor problemen met de oliedistributie. Maar met de zeer compacte 1,5 liter V6 van Honda, met een nieuw ontworpen versnellingsbak zijn deze problemen verholpen.

1988 - Two McLarens to rule them all

Het eerste seizoen van Ayrton Senna bij McLaren begint in zijn vaderland BraziliŽ. Senna is het snelst bij de training, maar bij de start van de race zijn er problemen met Senna's versnellingsbak en komt er een herstart. Hierbij start Senna met zijn reservewagen als allerlaatste. Het feit dat Senna nog van wagen wisselde nadat de groene vlag voor de opwarmronde was gezwaaid, resulteert uiteindelijk in een zwarte vlag en diskwalificatie voor Senna en Prost wint.
Senna tijdens de GP van Monaco in 1988 (foto: YouTube)
De derde race is in Monaco. Voor Senna een race waarin hij wil laten zien dat hij beter is dan Prost. Dit resulteert in een kwalificatie waarin Senna boven zichzelf uitstijgt en maar liefst 1,4 seconden sneller is dan Prost. Ook tijdens de race rijdt Senna steeds verder weg van Prost. De voorsprong bedraagt op een bepaald moment zelfs 50 seconden. Reden voor Ron Dennis om aan te geven dat Senna het rustiger aan moet doen. En dan gaat het fout. Senna raakte de muur en valt uit. Prost wint voor het laatst in Monaco. Later zegt Senna over dit weekend:
"Op het moment dat je de snelste bent, wordt je extreem kwetsbaar. Dit komt omdat alles in een fractie van een seconde weer weg kan zijn. Alles. Deze twee uitersten dragen bij aan je zelfkennis, die daardoor dieper en dieper wordt."
De rest van het seizoen is de McLaren MP4/4 oppermachtig en op de Grote Prijs van ItaliŽ na wint McLaren alle wedstrijden. De titel voor de constructeurs is binnen en de titel voor de coureurs is voor Senna of Prost. Tijdens de GP van Japan kan de beslissing vallen.
Senna in de McLaren MP4/4 (foto: Paul Lannuier)
Beide McLarens staan in Japan voor de elfde keer dat seizoen op de eerste startrij. Wanneer de lampen voor de start uitgaan, valt de auto van Senna stil. Gelukkig loopt de baan bij de startlijn iets naar beneden waardoor Senna de motor weer aan de praat krijgt. Prost neemt daarmee de leiding en Senna begint vanaf plek 14 aan zijn inhaalrace. In de eerste ronde weet Senna op te klimmen naar de achtste positie en stoot door naar de vierde positie in ronde 4.
Vanaf ronde 14 begint het op delen van de baan te regenen en dat is een situatie die Senna meer ligt dan Prost. Daarnaast heeft Prost last van haperende versnellingsbak en mede daardoor pakt Senna in ronde 27 de leiding en wint uiteindelijk de wedstrijd en het kampioenschap.

1989 - Prost versus Senna

Het tweede seizoen kenmerkt zich door de strijd tussen Prost en Senna. De eerst wedstrijd (BraziliŽ) gaat naar Prost, nadat Senna in de eerst bocht uitvalt na een botsing met de Ferrari van Gerhard Berger. Na de tweede wedstrijd (San Marino) claimt Prost dat er een teamorder is dat degene die in de eerste bocht op kop lag, ook aan kop mocht blijven. Volgens Senna gold dat alleen voor de eerste start en niet voor de herstart die plaats vond nadat Berger er in de Tamburello-bocht hard was afgegaan. De toon is gezet.
McLaren MP4/5 (foto: John Chapman (Pyrope))
Uiteindelijk kan het kampioenschap weer beslist worden tijdens de GP van Japan. Wanneer Prost wint en Senna geen punten scoort is Prost kampioen. Tijdens de kwalificatie is Senna echter oppermachtig en behaalt de poleposition met 1,7 seconden voorsprong op Prost. Bij de start zijn de rollen echter omgedraaid en is het Prost die als leider de eerste bocht in gaat. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat Prost de vleugels van zijn auto heeft aangepast om sneller te kunnen zijn. Het duurt dan ook 40 ronden voordat Senna in de slipstream van Prost zit. Het duurt echter nog twee rondes voordat Senna bij een chicane een gaatje ziet en erin duikt. Tegelijkertijd stuurt Prost naar rechts en botst tegen de wagen van Senna. Beide auto's glijden van de baan op de ontsnappingsweg van de chicane. Prost stapt uit, maar Senna gebaart naar de marshals dat ze hem een duwtje moeten geven en hiermee herstart Senna zijn motor. Hij rijdt over de ontsnappingsweg, slalomt tussen de bandenstapels die daar staan en vervolgt zijn weg. Wel moet hij nog een pitstop maken om zijn neus te vervangen, maar uiteindelijk komt Senna als eerste over de finish.
Prost en Senna komen met elkaar in aanvaring tijdens de GP van Japan in 1989
Hetzelfde moment, maar dan vanuit een ander camerastandpunt
De overwinning is echter niet voor hem. Na lang beraad, besluit de (locale) wedstrijdleiding om Senna te diskwalificeren omdat hij de chicane niet genomen heeft. En hiermee is Prost kampioen. Hoewel destijds iedereen ontkent, is Senna ervan overtuigd dat Jean-Marie Balestre, voorzitter van de FIA, hierachter zit met als doel Prost aan het kampioenschap te helpen. Ook Ron Dennis doet naar verluid zijn beklag bij de organisatie. Niet met als doel om Prost zijn titel te ontnemen, maar meer vanwege het feit dat door de diskwalificatie het team geheel onterecht een overwinning is afgenomen inclusief het bijbehorende prijzengeld en bonussen van de sponsors.
Senna steekt niet onder stoelen of banken dat hem onrecht wordt aangedaan door hem de schuld te geven van het incident. Met als gevolg dat de FISA hem een voorwaardelijke schorsing van zes maanden oplegt en hij een boete krijgt van 100.000 dollar.
Senna tijdens de GP van Monaco in 1989
Later zou Balestre in een interview erkennen dat hij in het voordeel van Prost had gehandeld: "Ik heb Prost zeker een beetje geholpen om het kampioenschap te winnen... maar Senna deed ook wat fout die dag." Hoewel niet duidelijk wordt waarop Balestre doelt met die laatste opmerking, heeft die fout waarschijnlijk meer betrekking op de uitspraken die Senna doet, dan op een foute handeling tijdens de wedstrijd.

FIA en FISA

De Fťdťration Internationale du Sport Automobile (FISA) was een onderafdeling van de Fťdťration Internationale de l'Automobile (FIA). De FISA had de door de FIA gedelegeerde taak om autosportevenementen, waaronder de Formule 1, te organiseren. In 1993 wordt de FISA opgeheven en neemt de FIA zelf de taken over.
Hoewel de FIA de regels van het spel bepaalt, is het niet de eigenaar van de Formule 1. De commerciŽle rechten zijn eigendom van de Formula One Group. Deze organisatie is opgericht door Bernie Ecclestone en sinds 2016 eigendom van het Amerikaanse Liberty Media.

1990 - Senna versus Prost

Prost heeft grote moeite met de spanningen tussen hem en Senna. Daarom wisselt hij voor het seizoen 1990 stuivertje met Gerard Berger en rijdt Prost voor Ferrari en Berger voor McLaren. Dit verandert echter niet veel aan de rivaliteit tussen Senna en Prost op het circuit.
Gedurende het seizoen gaat het redelijk gelijkmatig op. Voorafgaand aan de (wederom) beslissende Grand Prix van Japan heeft Prost vijf wedstrijden gewonnen en Senna zes. Nu zijn de rollen omgedraaid. Wanneer Prost in de GP van Japan geen punten pakt, is Senna kampioen. Het kampioenschap voor de constructeurs heeft McLaren op dat moment al (weer) op zak.
De poleposition is voor de negende keer dat seizoen voor Senna, maar veel plezier heeft hij daar niet van aangezien in Japan de poleposition niet op de schone ideale lijn ligt maar aan de rechterzijde, waardoor je door het vuil op de baan minder tractie hebt. Deze situatie is echter niet nieuw. Al tijdens alle voorgaande drie grote prijzen op het circuit van Suzuka lag de poleposition aan de rechterzijde. Toch vindt Senna dit oneerlijk en doet zijn beklag bij Jean Marie Balestre. Daar krijgt hij echter te horen dat de startpositie niet aangepast wordt. Hierin ziet Senna wederom een bevestiging van zijn vermoeden dat de FISA en met name Balestre hem stelselmatig tegenwerken.
In een interview dat Senna in 1991 rond de volgende Grand Prix van Japan aan Motorsport Magazine gaf zei hij hierover:
"Ik ken het systeem en dat is rot vanbinnen. Ik zei tegen mezelf: je kunt het wel proberen netjes te doen, maar dan wordt je in de ban gedaan door idiote mensen. Dus zei ik tegen mezelf: 'Ook goed. Morgen zal ik je de waarheid laten zien, 100% de waarheid.' Wanneer Prost morgen bij de start als eerste bij de bocht is, dan ga ik ervoor. En hij kan maar beter niet naar binnen sturen, want dan gaat hij het niet halen."
De volgende dag is de wedstrijd en zoals verwacht heeft Prost een betere start dan Senna. Daardoor is Prost als eerste bij de eerste bocht en hij snijdt de bocht volgens de ideale lijn aan. Senna zit rechts achter Prost en ook hij gaat de bocht in, maar remt niet of nauwelijks. Met als gevolg dat Senna met grote snelheid tegen de zijkant van de Ferrari van Prost botst. Hierdoor vliegen beide wagen van het circuit en vallen zowel Prost als Senna uit. Hiermee is Senna kampioen. Senna zegt een jaar later hierover:
"Het was een rot einde van het kampioenschap. Het was niet goed voor mij en niet goed voor de Formule 1. Het was het gevolg van verkeerde beslissingen en partijdigheid van de mensen die die beslissingen nemen. Ik won het kampioenschap, so what?"
Senna en Prost komen met elkaar in aanvaring tijdens de GP van Japan in 1989

1991 - Thuis winnen

Het seizoen 1991 is het seizoen waarin Senna zijn laatste wereldtitel verovert. De magie tussen Honda, McLaren en Senna is er nog, maar de concurrentie zit niet stil en zaagt aan de poten van de succesvolle combinatie. Tijdens de eerste race van het seizoen op het stratencircuit van Phoenix (USA) is daar echter nog niet veel van te merken en Senna wint comfortabel.
Senna tijdens de Grote Prijs van van de Verenigde Staten van 1991 (foto: Wiley Norwich Photo)
Daarna volgt BraziliŽ en tot nu toe is Senna nog niet erg succesvol geweest in zijn geboorteland. Vandaar dat hij alles op alles zet om dit jaar thuis te winnen. Zeker de race gehouden wordt in zijn geboortestad S„o Paulo. Het weekend begint in ieder geval goed, want tijdens de kwalificaties rijdt Senna de snelste tijd. Ook bij de start van de race lijkt alles goed te gaan. Senna gaat prima van start en binnen 8 ronden heeft hij een voorsprong op zijn achtervolgers van drie seconden. Maar de voorsprong wordt steeds kleiner en in ronde 20 is Nigel Mansell hem op 0,7 seconde genaderd. Gelukkig voor Senna maakt Mansell een hele slechte pitstop en loopt hiermee een achterstand van 7 seconden op. Mansell zet wederom de achtervolging opnieuw in, maar moet in ronde 61 opgeven met technische problemen. Senna rijdt verder, maar heeft geen derde en vijfde versnelling meer, waardoor hij sommige bochten in zesde versnelling moet nemen en zijn wagen daardoor bijna stilvalt. Ricardo Patrese nadert in zijn Williams, maar Senna weet Patrese voor te blijven.
Wanneer Senna uiteindelijk als eerste over de streep komt, kun je hem over de boordradio horen schreeuwen. Deels door vreugde, maar mogelijk ook door pijn als gevolg van het rijden onder deze extreme omstandigheden. Door de krampen in armen en schouders kan hij niet zelfstandig uit de auto komen en moet hij met een ambulance naar het podium worden gereden.
Senna wint voor het eerst thuis in BraziliŽ
Uiteindelijk veroveren Senna en McLaren de titels voor coureurs en constructeurs. Belangrijkste concurrenten Mansell en Williams maken echter snel progressie en houden de titelstrijd lang spannend. Prost en zijn team Ferrari daarentegen kunnen dit seizoen totaal niet meekomen. Dit frustreert Prost zo zeer dat hij na de Grand Prix van Japan tegen de pers verklaart dat zijn wagen stuurt als een vrachtwagen. Dit schiet de mensen bij Ferrari in het verkeerde keelsgat en Prost wordt ontslagen en door bepalingen in zijn contract mag Prost een jaar lang niet voor een ander team rijden.

1992 - Senna redt leven Comas

De wagens van Williams-Renault zijn in 1992 oppermachtig. Dit komt vooral door de actieve wielophanging die zorgt voor een optimale wegligging op elk deel van het circuit. De rest van het veld, waaronder McLaren hebben hier niet snel genoeg een antwoord op en daardoor is Mansell al wereldkampioen wanneer het F1-circus eind augustus in Spa-Francourchamps neerstrijkt voor de Grote prijs van BelgiŽ.
Ook hier is Mansell de snelste in de trainingen, maar tijdens de regenachtige wedstrijd is het Michael Schumacher die in een Benetton-Ford zijn eerste overwinning behaalt voor Nigel Mansell (Williams), Ricardo Patrese (Williams), Martin Brundle (Benetton) en Senna.
Tijdens de kwalificaties op zaterdag gebeurt er nog iets opmerkelijks wanneer de Fransman …ric Comas met zijn Ligier in een slip komt en begint te tollen. Uiteindelijk komt de wagen midden op de baan tot stilstand. De eerste die bij het ongeval komt is Senna. Hij ziet Comas bewusteloos in zijn wagen zitten en hoort dat de motor van de Ligier nog heel veel toeren maakt. Senna zet zijn wagen aan de kant, holt naar de Ligier en schakelt de motor uit. In een interview vertelt …ric Comas later dat Senna hiermee waarschijnlijk zijn leven heeft gered, aangezien er brandstof uit zijn auto lekte en samen met een motor die hoog in zijn toeren liep, vormde dat een explosieve situatie.
Senna helpt Eric Comas uit zijn wagen

Honda stopt ermee

Het volgende raceweekend, tijdens de GP van ItaliŽ op Monza, maakt Honda bekend dat het de deelname aan de Formule 1 na 1992 voor onbepaalde tijd zal opschorten. Nobuhiko Kawamoto, CEO van Honda, vertelt dat de Formule 1 in de afgelopen tien jaar een gigantisch positieve bijdrage heeft geleverd aan ontwikkeling van de ingenieurs bij Honda. Dit was een doelstelling van Honda en deze doelstelling is nu bereikt. Wanneer Senna om een reactie gevraagd wordt, reageert hij emotioneel:
"Ik wist al een tijdje dat dit eraan zat te komen. (...) Ik hoopte echter dat zaken nog zouden veranderen. (...) Dit is betreurenswaardig, maar als je het positief bekijkt, als je kijkt naar hetgeen we hebben bereikt, dan vind ik het een eer dat ik deel mocht uitmaken van het Honda-team."
Door het vertrek van Honda moet McLaren op zoek naar een nieuwe leverancier van motoren. Ron Dennis doet zijn uiterste best om de V10 motoren van Renault te krijgen, maar uiteindelijk moet hij door Crosworth geprepareerde (HBD7) V8-motor van Ford kopen. Dit is niet eens de nieuwste generatie (HBA8) omdat Benetton daar contractueel het alleenrecht op heeft.
Door dit alles gaat Senna in gesprek met Williams of hij kan overstappen. Prost is hem echter voor. Prost wil alleen bij Williams gaan rijden wanneer hij de garantie krijgt dat Senna niet zijn teamgenoot wordt.
Senna geeft commentaar op Prost die zijn overstap naar Williams blokkeert
Nu Prost de deur bij Williams voor de neus van Senna heeft dichtgegooid, worstelt Senna met de vraag of hij bij McLaren moet blijven of niet. In het boek Life of Senna schrijft Tom Rubython dat Ron Dennis hem een "beledigend laag aanbod" doet van "5 miljoen dollar plus prestatiebonussen". Senna zou echter "een minimum van 15 miljoen dollar" hebben geŽist, "wat een miljoen dollar minder was dan wat hij in 1992 verdiende". McLaren en Senna komen er niet uit. Tot McLaren zijn officiŽle lijst van rijders voor 1993 bekend maakt. Hierop staat de jonge Finse coureur Mika Hakkinen als teamgenoot van Michael Andretti. Dit brengt Senna ertoe om in te stemmen met een contract per race waarbij Senna per race 1 miljoen dollar zou ontvangen.

1993 Het laatste jaar samen

De Ford-motor van McLaren, heeft in 1993 te weinig vermogen vergeleken met de andere motoren in het veld. De Ford-motor van Benetton heeft bijvoorbeeld 20pk meer vermogen. Dat is echter nog niets vergeleken met de 70pk achterstand op de Ferrari V12 en de 80pk achterstand op de V10 van Renault.
Dit uitgangspunt dwingt ontwerper Neil Oatley tot het toepassen van alle denkbare technische toepassingen in de nieuwe MP4/8 om de achterstand in vermogen te compenseren. Het resultaat is een auto met een nieuw elektronisch systeem voor motormanagement, een systeem waarmee je het chassis tijdens race kunt aanpassen, telemetrie, een vernieuwde semi-automatische zes-traps versnellingsbak, tractie controle en launch control welke ontwikkeld werden door dochterbedrijf Techniques d'Avant Garde (TAG) Electronic. Daarbij was de McLaren mede door het gebruik van V8-motor een beduidend kortere en minder brede auto dan de Williams met een V10. Bijkomend voordeel van een V8 is het lagere brandstofverbruik waarmee tijdens de race voordeel behaald zou kunnen worden.
McLaren MP4/8 (foto: McLaren.com)
Dit alles gaf Senna voldoende vertrouwen om aan het raceseizoen te beginnen. Na de eerste test in Silverstone geeft Senna aan tevreden te zijn met de nieuwe auto. Dat dit terecht is bewijst Senna in de eerste twee races met een tweede plaats in Kyalami (Zuid Afrika) en een eerste plaats thuis op Interlagos (BraziliŽ).

1993 - De ronde der rondes

De derde race van 1993 wordt verreden op het Britse circuit van Donnington. Dit is de eerste keer sinds de jaren dertig dat er weer een Formule 1 race op dit circuit verreden wordt. Omdat later de traditionele GP van Groot BrittaniŽ op het circuit van Silverstone op het programma stond, werd deze race de Europese Grand Prix genoemd.
Openingsronde van de GP van Europa op het circuit van Donnington in 1993
En in de eerste ronde van deze race schrijft Senna geschiedenis. Het is regenachtig en de start van Senna is niet erg goed. Hij verliest ťťn plaats bij de eerste bocht en ligt dan op de vijfde plek. Al snel herstelt Senna zich en haalt de ene na de andere concurrent in. Aan het einde van eerste ronde gaat Senna aan de leiding en wint deze regenachtige race overtuigend.
Senna viert zijn overwinning op Donnington Park (foto: Carmrades-blog.com)
De volgende race verloopt echter minder succesvol en ook de relatie tussen Senna en McLaren verslechtert. Zo erg zelfs dat Senna pas op het laatste moment in Imola aankomt voor de GP van San Marino, nadat Ron Dennis hem een salarisverhoging heeft beloofd.
De trainingen verlopen op zich nog prima met een vierde startplaats, maar tijdens de race laat de techniek het afweten en vallen beide McLarens uit. Om mee te kunnen met de wagens van Williams en Ferrari moet de auto continue op de limiet worden gereden en daarbij wordt regelmatig een stootrand meegenomen en daar is de geavanceerde techniek van de wielophanging niet tegen opgewassen.
In Spanje weet Senna een tweede plaats te veroveren en door een start-en-stopstraf voor Prost en het uitvallen van Schumacher wint hij voor de zesde en laatste keer de GP van Monaco.
Senna wint voor de zesde keer in Monaco (foto: Carmrades-blog.com)
In Canada weet Senna amper een tiende plaats veilig te stellen. De daarop volgende races wordt Senna bijna continue vierde en moet hij Alain Prost (Williams), Damon Hill (Williams) en Michael Schumacher (Ferrari) bijna elke race voor laten gaan.
Aan het einde van het seizoen keren echter de kansen. Het kampioenschap is dan al inmiddels vergeven aan Prost en Williams, maar in Japan weet Senna een tweede startpositie te veroveren achter Prost. De race verloopt onder regenachtige omstandigheden en dat is in het voordeel van Senna die na een enerverende race als eerste over de streep komt.
De laatste race van het seizoen zou ook de laatste race worden van Senna voor McLaren. Senna heeft namelijk besloten om de overstap te maken naar Williams. Nu Prost bekend heeft gemaakt na dit seizoen te stoppen zijn daar geen belemmeringen voor. De laatste race voor McLaren in de straten van Adelaide (AustraliŽ) passen perfect bij de rijstijl van Senna. Dit resulteert in een pole-position en een race waarin Senna van het begin tot het einde aan kop rijdt. Dat Senna zijn laatste race voor het team van McLaren overtuigend wint, wordt groots gevierd door Senna en zijn team. Een mooie afsluiting van een zeer succesvolle samenwerking.
Senna laatste overwinning (foto: Carmrades-blog.com)
Uiteindelijk verschijnt Senna 161 aan de start van een Formule 1 race. Hiervan rijdt hij er 96 voor het team van McLaren en daar behaalt hij 46 van zijn 65 pole-positions. Senna wint bij McLaren 35 keer een Grand Prix in de formule 1 en schrijft 3 wereldtitels op zijn naam.
Ayrton Senna (foto: Instituto Ayrton Senna)
Dit artikel verscheen voor het eerst 10 maanden geleden.
4 maanden geleden zijn er nog een paar kleine aanpassingen doorgevoerd. Hierbij valt te denken aan het herstellen van hyperlinks, kromme zinnen, feitelijke onjuistheden of taalfouten.